Reisverslag 8: Lofoten! - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu Reisverslag 8: Lofoten! - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 8: Lofoten!

Blijf op de hoogte en volg

14 November 2017 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Hoi kijkers thuis!

Er is veel gebeurd de afgelopen paar dagen. Hier dus een (waarschijnlijk niet zo) korte update:
Laura is langsgeweest! Ze kwam donderdagavond laat aan in Oslo. De laatste trein hadden we al gemist, dus we moesten de Airportbus nemen naar Aas. We hadden een asociale buschaffeur, en van hem moesten we de hele weg stil zijn. We waren er allebei een beetje van geschrokken, en vonden dit echt heeeel gek. We hebben de hele weg dus maar galgje gespeeld, want dat kan redelijk stil. Om half 2 's nachts kwamen we aan bij de bushalte, en toen moesten we nog een halfuur lopen. Na een hoop gestuntel (van laura's kant natuurlijk :p) vanwege een gladde weg, kwamen we aan in mijn studentenhuisje. Na nog een tijdje gekletsts te hebben, gingen we slapen. Om half 5 ging de wekker al weer! Dus we hadden net zo goed op het vliegveld te kunnen blijven, maar daar hadden we midden in de nacht weinig zin in. We vlogen om 9 uur al weer, en tijdens die vlucht hadden we natuurlijk weer niet geslapen. We hadden te veel bij te kletsen! Daarna moesten we nog 3 uur in een bus zitten, van Evenes airport naar Svolvaer. Daar ging het een beetje mis: laura wordt snel wagenziek. Je kan zelf wel invullen wat er halverwege de busreis gebeurde :p Toen we eenmaal in onze airbnb aangekomen waren, nam laura een douche en gingen we uitzoeken wat we allemaal konden doen in Lofoten in november. We kwamen er al snel achter dat we TOCH nog echt een auto nodig hadden om overal te komen. Buiten het hoogseizoen komen er nauwelijks bussen. Ik vond het best eng om te rijden, maar we hebben besloten toch maar een auto te huren. Dit ging over het algemeen heel goed, met een 'klein' ongelukje. We hebben de eerste avond gewoon een beetje gezeten in het appartement, en goed bijgekletst. Zo noordelijk in Noorwegen is het nu al om 3 uur 's middags donker, dat verklaart wel waarom er zo weinig toeristen waren. De tweede dag hebben we een auto proberen te huren, wat erg veel moeite kostte. We moesten namelijk betalen met creditcard, en die had ik toevallig niet meegenomen. Uiteindelijk hebben we met mama's creditcardgegevens een auto kunnen huren, en hebben we een korte roadtrip gemaakt. We zijn naar mooie strandjes gereden en hebben daar wat foto's gemaakt. Ook zijn we door een heel schattig dorpje heen gelopen. 's avonds zijn we naar de meest noordelijke ijsbar in de wereld gegaan: je kon daar drinken uit glazen van ijs, en rondlopen door de ijsgalerij. Ook was er een glijbaan gemaakt van ijs, het was echt heel gaaf! Toen we terug liepen, en ik naar boven keek, viel me iets op: bepaalde wolken leken iets anders dan andere wolken! In de hoop het noorderlicht te zien, reden we naar the middle of nowhere, om daar op een picknicktafel liggend naar de lucht te kijken. Het was heel helder en we zagen erg veel (vallende) sterren. Ook zagen we een lange 'slingerwolk', en we dachten dat dat alles was. We waren al een beetje aan het grappen over hoe we een halfuur gereden hadden om een wolk te gaan bekijken, toen er iets geks gebeurde: de wolk verplaatste (naar links en rechts) en werd steeds feller! Het was dus niet groen of paars zoals op sommige plaatjes soms te zien is, maar het was wel erg duidelijk GEEN wolk. De vormen waren precies hoe we het verwacht hadden, en het veranderde erg snel. Na een halfuurtje gekoukleumd te hebben zijn we maar teruggereden. Maar ik kan dus officieel zeggen dat ik het noorderlicht heb gezien! Nu wil ik het nog een keer zien als het kleurrijk is.

Op zondag hebben we onze lange 'roadtrip' gemaakt, en daar ging het eventjes mis: ik moest ergens op een hele smalle weg achteruit rijden, en aan beide kanten van de weg stonden houten hekjes. Ik ben met de rechterspiegel tegen een hekje aangereden, en er is nu een stuk plastic van de spiegel af (de daadwerkelijke spiegel of lak is dus niet beschadigd). Ik baalde enorm, maar wist ook dat het niks zou toevoegen, dus heb het snel proberen te vergeten. We zijn helemaal van Svolvaer naar Å gereden (kijk maar op google maps als je benieuwd bent waar dat precies is). Laura wilde namelijk nog een keer een wafel met bruine kaas proberen. Op zondag is helaas niks open. We hebben erg veel mooie dingen gezien, zoals stranden naast besneeuwde bergtoppen. Het leek wel alsof we aan het dromen waren!
Op maandag moesten we al weer terugreizen: we hebben eerst weer 3 uur in de bus gezeten, en toen nog 2 uur gevlogen. 's avonds waren we in Oslo, en ging Laura weer naar Nederland.

Ik ben nu vooral foto's aan het uitzoeken en aan het kijken hoe het met mijn reisverzekering zit (voor de auto). Ook ben ik aan het genieten van mijn uitzicht; het sneeuwt! Ik was al erg chagrijnig dat het sneeuwde op zaterdag, toen ik niet in Ås was. Op de Lofoten eilanden sneeuwde het namelijk niet. Maar nu heb ik toch eindelijk sneeuw gezien, en het is echt een winterwonderland hier :)
Ik heb het deze week erg druk, dus daar kijk ik een beetje tegenop. Ik krijg ook steeds meer door hoe weinig tijd ik hier in Noorwegen nog heb: over een maand ga ik al weer terug. Zo sta ik wel net ietsjes meer stil bij elke dag dat ik hier ben!

Tot volgende keer!

Feitje van de week: als mensen hier zeggen dat ze gaan skiën, bedoelen ze crosscountry skiën/langlaufen, en niet gewoon een berg af skiën. Wat ze dan letterlijk ALTIJD meenemen: warme chocomel in een thermosfles, een sinaasappel, en Kvikk Lunsj (iets wat heel erg lijkt op een KitKat). Noren leren skiën zodra ze kunnen lopen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Actief sinds 08 Aug. 2017
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 8935

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 22 December 2017

Minor in Noorwegen!

Landen bezocht: