Reisverslag 12: studeren, studeren, studeren - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu Reisverslag 12: studeren, studeren, studeren - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 12: studeren, studeren, studeren

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg

14 December 2017 | Noorwegen, Oslo

Heehee!

Dit wordt denk ik een kort maar krachtige blog: ik heb namelijk alleen maar geleerd en tentamens gemaakt.
Mij lukt het nooit om echt hele dagen te leren, maar hier leer ik met een vriendin, en voel ik de druk van de tentamens, dus dat gaat redelijk goed!
Als ik deze tentamens namelijk niet haal, moet ik vervangende vakken in Wageningen gaan zoeken, en daar heb ik echt geen zin in en tijd voor! Dus ik wil (en moet) deze vakken gewoon halen! Hier werken ze met het ABCDEF systeem, dus ik heb nog geen idee waar mijn cijfers naar omgezet zullen worden in Nederland. Ik heb 1 cijfer terug, voor het mastervak, en dat was een C. Deze telt voor 40% van het totaalcijfer mee. Ik gok dat het een 6,5 of 7 is. Nu die andere 60% nog terugkrijgen! Ik heb deze week dus de hele week geleerd en ben vroeg opgestaan, en ik merk wel dat ik er behoorlijk uitgeput van raak. Mijn hoofd zit vol! Ik moet mijn hoofd eigenlijk wel weer even legen, want ik moet nog een vak leren ;)
Voor de rest heb ik woensdag mijn eerste tentamen gehad, van Global Environmental Change. Deze was maar 5 credits, en hoef ik in principe niet te halen, want zonder dat vak heb ik al 30 credits (wat ik nodig heb). Deze ging alleen verrassend goed, en ik weet 99,9999999999% zeker dat ik het gehaald heb! Ik ben na het tentamen weer meteen de bieb in gegaan om verder te leren voor het tentamen dat ik donderdagochtend (vanochtend dus) had. Voor dit tentamen was ik het bangst, aangezien het een erg ingewikkeld vak is (Development Politics) en er van je verwacht werd dat je erg lange antwoorden gaf op de vragen. Toch ging dit ook verrassend goed, en ik heb echt ALLES wat ik wist opgeschreven, dus ik heb hier ook wel een redelijk positief gevoel over :D Vandaag hou ik voor de rest een dagje pauze, ik ga alleen een planning maken voor de rest van mijn tijd hier, want ik heb maandagochtend nog een tentamen.
Het voelt een beetje gek, dit einde is niet echt een klap op de vuurpijl.. Je ziet haast niemand, spreekt haast niemand, en leert de hele tijd. Daarom zie ik liever vorige week woensdag als het eindpunt van mijn tijd hier, bij het afscheidsfeestje :)
Het klinkt trouwens wel allemaal een beetje negatief, die tentamentijd, maar dat is het totaal niet. Door deze vakken gevolgd te hebben, heb ik echt meer een idee gekregen wat ik verder met mijn studie wil doen. Deze vakken vind ik oprecht heel erg interessant, en soms, tijdens het leren, denk ik echt: "Ah nee, ik had beter op moeten letten tijdens dit college, het is echt interessant!". Ook heb ik hele interessante discussies met medestudenten en hebben deze vakken echt bijgedragen aan de kennis die ik moet hebben voor (misschien) mijn master. Natuurlijk ben ik over mijn master nog niet helemaal zeker, maar ik wil wel graag iets doen dat gezondheid met development of environment linkt. We zullen zien....
Ik vind het heel jammer dat ik zo snel al weer weg ga, en het voelt niet alsof het zo is. Toch heb ik mijn grote koffer weer onder mijn bed uitgehaald, en ben ik al een beetje begonnen met inpakken. Ik vlieg komende dinsdag namelijk al :(
De vrienden die ik hier heb ontmoet waar ik het hechts mee ben ga ik maandagavond gelukkig nog zien, dan gaan we samen al ons overgebleven eten opmaken.
Misschien schrijf ik nog wel een reisverslag, misschien niet... Laat je vooral verrassen!
Ik zie jullie allemaal waarschijnlijk wel weer snel, en dan kan ik jullie ook face-to-face helemaal bijpraten.
Tot snel!

Feitje van de blog: ik ben precies 5 maanden en 13 dagen in Noorwegen geweest wanneer ik vertrek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Actief sinds 08 Aug. 2017
Verslag gelezen: 1974
Totaal aantal bezoekers 8940

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 22 December 2017

Minor in Noorwegen!

Landen bezocht: