Reisverslag 1: Op naar mijn spannende avontuur! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu Reisverslag 1: Op naar mijn spannende avontuur! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 1: Op naar mijn spannende avontuur!

Blijf op de hoogte en volg

12 Augustus 2017 | Noorwegen, Oslo

Hoi iedereen!

Zondag 6 augustus was het zover: ik vertrok voor een half jaar naar Noorwegen!
Het inpakken verliep al behoorlijk op de welbekende 'ilse-manier': lastminute. Zaterdagmiddag kwam ik terug van vakantie, en ik moest alles nog inpakken, een aantal wasjes draaien, en nog wat kleine dingetjes regelen. Toch was ik er op zondagochtend helemaal klaar voor (dacht ik). Na eerst een lekker afscheidsontbijtje gehad te hebben met Martijn, Laura, Jochem, Emma en Simon vertrokken we met Jochem, Emma en Simon naar Schiphol. Na een paar hartverscheurende afscheiden stond ik er alleen voor: het voelde een beetje als de eerste treinreis in je eentje. Ik was behoorlijk nerveus, maar dit was natuurlijk onnodig. De reis verliep prima, ik heb zelfs nog even kunnen lachen met de vrouw bij de security; ze vond mijn 2 verschillende sokken aan mijn voeten erg grappig.

Toen ik was aangekomen in Oslo werd ik al opgewacht door 2 studenten van NMBU, zij wezen mij naar het pinautomaat en zeiden dat ik zo met ze mee op de bus kon stappen, die ons naar Ås zou brengen (maar alleen je VEEL geld betaalde; welkom in Noorwegen).
Ik zat naast een Zwitsers meisje in de bus, en moest wel erg wennen aan het constant Engels spreken, maar het was al meteen erg gezellig :) Na een uur waren we eindelijk in Ås, en werden we door een andere student opgepikt die ons met de auto bij onze accomodatie zou afzetten (ja, het was echt enorm goed geregeld!!).
Ik heb behoorlijk klein kamertje, maar alles wat ik nodig heb zit er in (veel opslagruimte, een bureau, een bed, een paar stoelen, een klerenkast en zelfs een wastafel!).
Ik deel de WC, douche, keuken en woonkamer met 5 andere studenten. In eerste instantie was ik in mijn eentje, en die eenzaamheid voelde ik al vrij snel. Ik hoopte dus dat ik niet lang alleen zou blijven in dit 'grote' appartement.
Ik had ondertussen behoorlijk veel honger, want had niks meer gegeten sinds het ontbijt, dus besloot dat het tijd was om wat avondeten te gaan kopen. Ik kwam er al snel achter dat je hier GEEN boodschappen moet doen op zondag, want dan is alles gesloten, behalve een klein deel van de Coop, de Coop Extra, waar alles nog duurder is. Ik heb dus maar pasta en tomatensaus gekocht, zo was ik nog een beetje goedkoop uit.
Toen ik thuis kwam merkte ik dat ik niet alleen was: ik had een huisgenote! Ze komt uit Maine, dus ik kan lekker mijn Engels oefenen met haar. Ze heeft behoorlijk veel geduld en verbetert me als ik fout zit, wat ik erg fijn vind. We hadden wat small-talk gehad en ik ben er achter gekomen dat zij ook vis en olijven vies vindt: een ideale huisgenote dus!
Maandagochtend begon het introductieprogramma voor internationale studenten, en het is vandaag afgelopen.

We begonnen bijna elke ochtend met een les Noors (voor beginners), en ik ken al wat zinnetjes (Jeg heter Ilse, hvar heter du? etc.). Opzich is grammatica behoorlijk makkelijk, maar de uitspraak erg lastig. Het klinkt alsof ze alles zingend zeggen. Ik heb besloten de Noors lessen in september te gaan volgen, zodat ik er nog wat beter in word. Het lijkt me gaaf om het uiteindelijk een beetje te kunnen spreken!

De rest van de week hebben we heel veel informatie gekregen, heb ik een NMBU-studentenkaart laten maken, zijn we naar Oslo gegaan en heb ik veel studenten uit alle delen van de wereld gesproken.
Vandaag is de buddy-week begonnen, wat eigenlijk nog een introductieweek is, maar dan gemengd met de Noorse studenten, zodat ik ook Noorse studenten leer kennen. Ik heb een deel van mijn groepje vandaag ontmoet, en ze waren erg open en vonden het helemaal niet erg om Engels te praten, ookal was ik de enige internationale student. Dit belooft een leuke week te worden dus!

Mijn colleges beginnen pas in september, dus ik zit er over na te denken wat te gaan reizen na deze week, maar daar zullen jullie nog wel meer over horen in mijn volgende spannende avontuur.

Nu ga ik slapen, want ik moet morgen weer om 9 uur op de campus zijn voor een introductiepraatje.

Houdoe! Of zoals ze in het Noors zouden zeggen: Hade bra!

P.s.: ik heb eindelijk een adres, dus voor de mensen die mij graag een kaartje willen sturen: geef het even aan mij door, dan krijg je mijn adres!

  • 13 Augustus 2017 - 09:53

    Netty V D Vloet:

    Lieve Ilse.

    Fijn dat de reis naar Noorwegen goed verlopen is.

    Ik zal je verslag volgen.

    Opa en ik fietsen samen bijna iedere dag als het mooi weer is, het is allemaal wat minder spannend als bij jou. Maar het gaat om het plezier dat je hebt.

    Lieve groeten van de Vloeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Actief sinds 08 Aug. 2017
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 8951

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 22 December 2017

Minor in Noorwegen!

Landen bezocht: