Reisverslag 3: Ilse op reis - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu Reisverslag 3: Ilse op reis - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ilsesspannendeavonturen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3: Ilse op reis

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg

01 September 2017 | Noorwegen, Oslo

Hee iedereen, daar ben ik weer!

Ik heb vorige week niks geschreven, omdat er eerlijk gezegd weinig spannends was gebeurd.
Maandag ben ik met een vriendin naar het politiebureau in verweggiestan gegaan, omdat ik me nog moest registreren als studente in Noorwegen. We zijn langer onderweg geweest dan bezig met het registreren, maar het was het waard, nu hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken! Ook was maandagavond mijn eerste volleybaltraining. Ik heb in Wageningen helaas nooit gevolleybald, omdat ik vanwege scouting op zaterdagen geen wedstrijden kon spelen, en ze maar 2 'meetrainers' per team willen hebben. Ik sta nu dus al meer dan 2 jaar op de wachtlijst om een meetrainer te worden. Hier kennen ze geen limiet aan meetrainers, en heb ik geen scouting op zaterdag, wat betekent dat ik wel wedstrijden kan spelen hier! Komende maandag is er een try-out. Er mogen maximaal 12 mensen in het team spelen, dus ik moet wel goed mijn best gaan doen, aangezien er best veel animo is (stuk of 30 meiden die elke keer komen opdagen bij de trainingen). Ik denk dat ik wel een goede kans maak :) Ik merk ook dat ik het volleyballen erg gemist heb, en dat ik slapper ben dan eerst (mijn services gaan niet zo krachtig meer als eerst), maar ik word al steeds beter!
Op dinsdag heb ik met Emily, mijn huisgenote een heleboel Mac 'n Cheese gemaakt, en het grootste deel daarvan ingevroren. Zelf had ik het nog nooit geproefd, dus heb ook al een deel gegeten. Het is superongezond, maar echt heeeeeel lekker! Emily en ik hebben een tijdje terug namelijk een zak van 5 kilo macaroni gekocht, en wilde hier alvast iets mee maken. Ook hebben we erg veel tomatensaus voor over de pasta gemaakt, en ingevroren. Dit gaat ons veel tijd schelen in de toekomst :) Op woensdag had ik mijn tweede volleybaltraining, en ik ben erg blij dat ik niet de enige internationale student ben die hieraan meedoet, zodat ze niet alles speciaal voor mij hoeven te vertalen, maar ook nog voor 5 anderen.
Op vrijdag was het zover, ik zou met wat andere meiden naar Stavanger vliegen! De vlucht duurde maar 55 minuten, en verliep soepel. Eenmaal aangekomen in Stavanger, gingen we op zoek naar onze Airbnb. We waren blij verrast door onze airbnb: er waren 6 bedden, en het zag er allemaal erg gezellig uit. We hebben dezelfde dag nog een wandeling gemaakt door de stad, en kwamen er achter dat Stavanger erg veel streetart heeft. 's Avonds gingen we vroeg slapen, want we wisten dat we vroeg op moesten staan de dag erna. We moesten namelijk rond 7 uur in de bus zitten naar Kjerag!
We zaten eerst 3 uur in de bus (Stavanger is de dichtsbijzijnde grote stad) voordat we in het plaatsje Kjerag aankwamen. Daar stonden 3 bergen op ons te wachten 'beklommen' te worden. We moesten onszelf echt aan kettingen vasthouden om omhoog te komen, en vervolgens moesten we ook weer zo stijl bergaf (dat was nog wel het engst! Ik heb een deel gewoon gezeten en gedaan alsof de berg een glijbaan was). Het was een tocht van in totaal 10 killometer, maar men doet er gemiddeld 5 a 6 uur over in totaal. Eenmaal op de derde berg, zagen we de Kjeragbolten! Dat is een steen die vast zit tussen twee wanden, en de steen 'zweeft' dan als het ware boven een hele hoge afgrond. Het uitzicht was prachtig, en ik heb zelfs op de steen gestaan! Dat was wel heel eng, want je moest een sprongetje maken om op de steen te komen, maar ik heb het overleefd :)
Die avond zijn we wederom redelijk vroeg gaan slapen, want we hadden nog een avontuur gepland staan de volgende dag!
We gingen namelijk naar Preikestolen. Dat is een stijle klif die boven de lysefjorden hangt. De wandeling daarnaartoe was minder zwaar, en veel toeristischer. Er waren veel oude mensen en kinderen die deze tocht ook konden wandelen. Overal waar het een beetje omhoog gingen, waren namelijk trappen geplaatst. Ik vond het nog steeds redelijk zwaar, maar niks vergeleken met de Kjeragbolten. We konden helaas niet ons eigen tempo aanhouden, omdat we echt in een rij achter iedereen aan liepen. Ook heb ik niet echt een mooie foto kunnen maken van de preikestolen, omdat die zwart zag van mensen. Toch was het echt heel gaaf om te zien, en het uitzicht was geweldig (zie voor foto's mijn facebookpagina)!
Die dag erna hebben we nog een dagje in stavanger rondgehangen en een tocht gedaan langs alle streetart.
Dinsdag gingen we erg vroeg (om 6 uur weer in de bus) naar Bergen toe! Dat is de eennagrootste stad in Noorwegen. Na een ferrytocht van 5 uur waren we eindelijk in Bergen, waar we eerst ook een beetje rond de haven hebben gewandeld, en 's avonds een film hebben gekeken. De dag erna zijn we met een soort treintje/gondel naar de top van een berg gegaan, en hebben daar een kleine wandeling gemaakt. Voor de rest hebben we rondgewandeld in heel bergen, en een cool vikingkasteel gezien.
Gisteren was het alweer tijd om naar huis te gaan, en we hadden besloten vanuit Bergen de 7 uur durende treinreis terug te nemen naar Oslo. De eerste 3 uur hadden we echt prachtig uitzicht! De treinrit schijnt een van de mooiste treinritten te zijn van de wereld. We hebben er veel besneeuwde bergtoppen gezien, en zijn zelfs langs een dorpje gegaan waar altijd sneeuw ligt. Het was het geld waard :)
Nu ben ik weer thuis, en doe ik alles een beetje rustig aan. Volgende week beginnen mijn colleges, en daar kijk ik erg naar uit! Mijn vakken zijn nog niet helemaal zeker, maar die zekerheid heb ik pas over een paar weken, dus dat is helaas afwachten.

Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Actief sinds 08 Aug. 2017
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 8952

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 22 December 2017

Minor in Noorwegen!

Landen bezocht: